Σταϊκούρας από Θεσσαλονίκη: «Το Flyover θα είναι έτοιμο το 2027 παρά τις καχυποψίες – Οι καθυστερήσεις κοστίζουν»
Την εκτίμηση ότι στο πρώτο τρίμηνο του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από τη φερώνυμη εταιρεία προς τον ιδιωτικό τομέα, ώστε να προχωρήσει η βαριά συντήρηση, ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, του εμβληματικού οδικού έργου, διατύπωσε σήμερα, από τη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σταϊκούρας.
«Είναι μια ευκαιρία να μιλήσουμε και στην Ελλάδα όχι μόνο για υλοποίηση νέων έργων, αλλά και για συντήρηση των ήδη υφιστάμενων», είπε χαρακτηριστικά.
Μιλώντας από το βήμα του 4ου συνεδρίου Thessaloniki Future Thinking Dialogues (TFTD), ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ακόμα ότι κατά το 2027 και καθ’ οδόν προς το συγκεκριμένο έτος θα έχουν ολοκληρωθεί μια σειρά από σημαντικές υποδομές για τη Θεσσαλονίκη, που θα κάνουν ακόμα καλύτερη την εικόνα της ζωής των πολιτών της, όπως το fly over κι ο δυτικός προαστιακός.
Οι καθυστερήσεις στα δημόσια έργα κοστίζουν
Όσον αφορά το Μετρό Θεσσαλονίκης, ο υπουργός υπενθύμισε ότι το μεσημέρι της 30ής Νοεμβρίου παραδίδεται στην κοινωνία το σύνολο της βασικής γραμμής και των 13 σταθμών και μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουν παραδοθεί και οι πέντε επιπλέον σταθμοί στις επεκτάσεις της Καλαμαριάς. «Νομίζω πως 18 σταθμοί σε περίπου ενάμισι έτος είναι μια καλή πολιτική πρωτοβουλία και πράξη, μετά από δεκαετίες», υπογράμμισε.
Πρόσθεσε πως οι καθυστερήσεις στα δημόσια έργα κοστίζουν «και το συγκεκριμένο Μετρό, με την επέκταση προς Καλαμαριά και τα ηλεκτρολογικά θα στοιχίσει περίπου 3 δισ. ευρώ», κάτι που είναι αποτέλεσμα της αβελτηρίας πολλών δεκαετιών. Για τις περαιτέρω επεκτάσεις του μέσου σταθερής τροχιάς της Θεσσαλονίκης, ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε: «ας μιλήσουμε για αυτές, αφού βρούμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία». Ο υπουργός διαβεβαίωσε, δε, ότι η παράδοση των συρμών γίνεται με τα πλέον σύγχρονα συστήματα ασφάλειας.
Προχωρούν fly over και δυτικός προαστιακός
Σχετικά με το fly over επισήμανε πως, παρά την καχυποψία που υπάρχει μεταξύ των Θεσσαλονικέων, εξαιτίας των καθυστερήσεων στην υλοποίηση του Μετρό, το έργο θα είναι πράγματι έτοιμο το 2027 κι αυτό το δείχνει η τρέχουσα εικόνα του και η πρόοδός του μέχρι στιγμής.
Ο κ. Σταϊκούρας επισήμανε ακόμα ότι πιστεύει πάρα πολύ στο εμβληματικό -όπως το χαρακτήρισε- έργο του προαστιακού σιδηροδρόμου της δυτικής Θεσσαλονίκης, που έχει ήδη περάσει από τη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου κι έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. «Είμαστε έτοιμοι, πιστεύω στην επόμενη προγραμματική περίοδο, να το υλοποιήσουμε και αυτό», συνόψισε.
Σε 1 δισ. ευρώ αθροίζονται τα έργα σιδηροδρομικής σύνδεσης των λιμανιών
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Σταϊκούρας στις σιδηροδρομικές υποδομές της Ελλάδας και τη σύνδεσή τους με τα λιμάνια, μέσω έργων που αθροίζονται συνολικά σε 1 δισ. ευρώ. Σημείωσε, δε, ότι είναι τεράστιο το ενδιαφέρον της βουλγαρικής και της σερβικής κυβέρνησης για καλύτερη αξιοποίηση των λιμένων της Αλεξανδρούπολης και της Θεσσαλονίκης αντίστοιχα.
«Εμείς συνεχώς θέλουμε να κάνουμε επενδύσεις (στη σύνδεση λιμένων-σιδηροδρόμου). Οι χρηματοδοτικοί πόροι δεν είναι απεριόριστοι, άρα πρέπει να βρούμε τα χρηματοδοτικά εργαλεία. Καταφέραμε πολύ πρόσφατα να αντλήσουμε για πρώτη φορά σημαντικούς πόρους για να πετύχουμε την αναβαθμισμένη σύνδεση των λιμένων με τον σιδηρόδρομο. Έχουμε ούτως ή άλλως εξασφαλισμένη χρηματοδότηση για τη σύνδεση της 6ης προβλήτας (σ.σ. του λιμένος της Θεσσαλονίκης) με τον προαστιακό και γενικότερα τον σιδηρόδρομο. Έχουμε ήδη την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκης – Ειδομένης, ενός εξαιρετικά σημαντικού έργου, γιατί προσδοκούμε με αυτόν τον τρόπο να συμμετάσχουμε σε έναν από τους δύο ευρωπαϊκούς διαδρόμους, στην Ανατολική Μεσόγειο και τα Δυτικά Βαλκάνια. Επίσης εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση και έγινε διαγωνισμός για τη σύνδεση Τοξότες – Καρβάλη, δηλαδή τη σύνδεση του λιμένος της Καβάλας με τον σιδηρόδρομο. Εξασφαλίσαμε, επίσης, χρηματοδότηση για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα και τμήμα του Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο (…). Αυτά όλα αθροίζουν περίπου στο ένα δισεκατομμύριο ευρώ», υπογράμμισε.
Πρόσθεσε πως προσδοκία του υπουργείου είναι, στη νέα πρόταση που θα υποβληθεί τον Ιανουάριο, με βάση τα διαθέσιμα για τη χώρα quota, να συμπεριληφθεί η αναβάθμιση της υφιστάμενης -αλλά μη λειτουργούσας όπως πρέπει- σιδηροδρομικής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με Αλεξανδρούπολη.
Ο κ. Σταϊκούρας υπενθύμισε ακόμα πως στο επόμενο χρονικό διάστημα θα «τρέξουν» στην Κεντρική Ελλάδα οκτώ διαγωνισμοί για οδικά και σιδηροδρομικά έργα (σ.σ. ώστε να αποκατασταθούν οι καταστροφές που προκάλεσαν τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias), τα οποία θα κοστίσουν 1,4 δισ., με σημαντικό μέρος τους να χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ο υπουργός επανέλαβε ότι έχει ήδη ανανεωθεί το 50% του στόλου του ΟΑΣΘ, ενώ αναφέρθηκε και στις σημαντικές επενδύσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί για την αναβάθμιση του αεροδρομίου «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης.
Λ. Σαράντη: Η χώρα δεν μπορεί να είναι ανταγωνιστική χωρίς σιδηρόδρομο και λιμάνια
Από την πλευρά της, η πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ), Λουκία Σαράντη, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ανάγκη ύπαρξης σιδηροδρομικών δικτύων και λιμανιών με εμπορευματικό χαρακτήρα, χωρίς τα οποία η χώρα δεν μπορεί -όπως είπε- να είναι ανταγωνιστική.
Ιδιαίτερη μνεία έκανε στα λιμάνια της Θράκης και της Ηπείρου, τα οποία χαρακτήρισε ως ανύπαρκτα στο εμπορικό κομμάτι. «Δεν γίνεται να πετύχουμε ανάπτυξη σε ολόκληρη γεωγραφική περιοχή, όπως η Θράκη και η Ηπειρος, με λιμάνια που είναι υποτυπώδη στο εμπορευματικό κομμάτι, όπως η Αλεξανδρούπολη και η Ηγουμενίτσα», είπε χαρακτηριστικά η πρόεδρος του ΣΒΕ και πρόσθεσε ότι οι σχέσεις Βορρά – Νότου αλλάζουν και χωρίς επαρκές σιδηροδρομικό δίκτυο η Ελλάδα θα μείνει πολύ πίσω.
Το 4ο TFTD διοργανώνει το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ